Wszystkie opakowane produkty spożywcze dostępne w sprzedaży muszą być oznakowane. Jest to źródło informacji, które pozwala konsumentowi dokonywać świadomego wyboru produktów.

Do podstawowych informacji, jakie znajdziemy na etykiecie należą:
  • nazwa produktu;
  • wykaz składników;
  • termin przydatności do spożycia lub data minimalnej trwałości;
  • dane identyfikujące producenta;
  • masa netto lub liczba sztuk w opakowaniu;
  • warunki przechowywania.
Ważną informacją dla osób cierpiących na alergie lub nietolerancje jest wyszczególnienie obecności alergenów w wykazie składników. Takie informacje są uwidocznione pogrubioną lub powiększoną czcionką.

Szczególnie cenne są informacje o wartości odżywczej produktów. Obejmują one wartość energetyczną oraz zawartość tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białka oraz soli. Informacje te podawane są w przeliczeniu na 100 g lub 100 ml  produktu.

Dodatkowe sposoby znakowania żywności - Znakowanie RWS

Uzupełnieniem informacji o wartości odżywczej na opakowaniach produktów żywnościowych są oznaczenia RWS, pozwalające na szybkie i łatwe zapoznanie się z wartością energetyczną oraz zawartością wybranych składników odżywczych takich jak tłuszcze (w tym tłuszcze nasycone), cukry i sól w przeliczeniu na porcję produktu przeznaczoną do jednorazowego spożycia. Proste i dobrze widoczne symbole graficzne pomogą Ci we właściwym, dopasowanym do Twojego stylu życia. codziennym doborze produktów żywnościowych. Przykładowo, jeżeli na etykiecie produktu widnieje informacja, że dostarcza on w jednej porcji 7% referencyjnej wartości spożycia na energię, to pozostałe produkty spożyte w tym dniu nie powinny dostarczyć więcej niż 93% RWS dla energii.

PAMIĘTAJ!
!
Referencyjne wartości spożycia ustalono dla przeciętnej osoby dorosłej, dlatego wartości te powinny być traktowane wyłącznie jako wskazówki; jeżeli masz wątpliwości odnośnie tego, jakie jest Twoje RWS zasięgnij porady dietetyka lub lekarza rodzinnego.
!Wartości RWS dla tłuszczów, kwasów tłuszczowych nasyconych, cukrów oraz soli należy traktować jako wskazówkę „NIE WIĘCEJ NIŻ”, a nie wartości docelowe, które należy codziennie spożyć.
!W swoich obliczeniach uwzględnij również składniki, które są zawarte
w potrawach przygotowywanych w domu, np. w słodzonej herbacie lub ulubionym cieście.

Więcej informacji znajdziesz na stronie www.rwsinfo.pl

Organizatorzy programu

Fundacja
Żywność, Aktywność
Fizyczna i Zdrowie

Współorganizatorzy

Konsorcjum
Teraz Polska
Trzyma Formę!

Partnerzy programu

Patroni honorowi

Patroni programu

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij