TRZYMAJ FORMĘ!
to inicjatywa propagująca zdrowy styl życia

o unikalnym dwukierunkowym podejściu: promującym

zbilansowane odżywianie połączone

z regularną aktywnością fizyczną

Program "Trzymaj Formę!" pomaga rozwijać zainteresowania uczniów i kształtuje ich prozdrowotne nawyki.
Realizowany jest metodą projektu, dzięki czemu wykracza poza podstawę programową i programy nauczania szkoły. Projekty powinny służyć promocji aktywności fizycznej, uczyć prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się dzieci i młodzieży, ze szczegółowym uwzględnieniem odpowiedzialności indywidualnej za zdrowie i zasady wolnego wyboru.
TALERZ ZDROWIA
Zróżnicowany i zbilansowany sposób odżywiania to podstawa. Sprawdź na Talerzu Zdrowia, jakie produkty powinna zawierać Twoja dieta. Nie zapomnij o aktywności fizycznej - ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę.
W LEWO
W PRAWO
NASZE SPOSOBY NA ZDROWIE
Aby zachować zdrowie i dobrą formę, wystarczy postępować zgodnie z następującymi zasadami:
Zbilansowana dieta - łatwiejsze, niż myślisz!
1 - Zbilansowana dieta - łatwiejsze, niż myślisz!
Zbilansowana dieta, to taka, która dostarcza organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych oraz odpowiednią ilość energii. Powinna być jak najbardziej zróżnicowana i uwzględniać produkty ze wszystkich grup wyszczególnionych w Talerzu Zdrowia w odpowiednich proporcjach.
Energia
2 - Energia
Nadrzędną potrzebą naszego organizmu jest pobieranie energii z pokarmu. Składniki dostarczające energię to przede wszystkim węglowodany, tłuszcze oraz białka zawarte w pożywieniu. Energię dostarczaną do organizmu mierzy się za pomocą kilokalorii – zwyczajowo nazywanymi kaloriami, a w skrócie kcal.To, ile energii potrzebujemy, zależy od naszego wieku, płci i stylu życia.
Warzywa i owoce na piątkę!
3 - Warzywa i owoce na piątkę!
Przed Tobą trudny egzamin, sprawdzian, klasówka? Boisz się, że nie starczy czasu na naukę? Spokojnie! Jest na to niezawodny sposób. Wystarczy, że wzmocnisz swój organizm odpowiednią dietą, a odwdzięczy Ci się lepszą kondycją, zdolnością analizowania i zapamiętywania. Najbardziej pomogą Ci w tym oczywiście witaminy i składniki mineralne. Znajdziesz je przede wszystkim w warzywach i owocach.
Produkty zbożowe na zdrowie!
4 - Produkty zbożowe na zdrowie!
Produkty zbożowe powinny stanowić dla Ciebie główne źródło energii i być spożywane z każdym posiłkiem w ciągu dnia. Są one najlepszym źródłem węglowodanów złożonych, które zgodnie z zaleceniami powinny pokrywać od 50% do 70% Twojego dziennego zapotrzebowania na energię.
Mleko i produkty mleczne
5 - Mleko i produkty mleczne
Mleko i produkty mleczne stanowią źródło łatwo przyswajalnego wapnia – podstawowego składnika budulcowego naszych kości. Dlatego też, mleko i jego przetwory muszą się znaleźć w codziennej diecie.
Produkty białkowe
6 - Produkty białkowe
Ryby, mięso, drób, jaja, orzechy, nasiona roślin strączkowych – to produkty będące źródłem pełnowartościowego białka. Ale po co tak naprawdę potrzebujesz tego składnika?
Tłuszcze z umiarem!
7 - Tłuszcze z umiarem!
Każdy organizm potrzebuje określonej ilości tłuszczów. Stanowią one ważny składnik żywności niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka.
Dbaj o prawidłowe nawodnienie!
8 - Dbaj o prawidłowe nawodnienie!
Woda stanowi ok 65-70% masy ciała ludzkiego i pełni w organizmie wiele ważnych funkcji. Zapotrzebowanie organizmu na wodę zależy m.in. od aktywności fizycznej, masy ciała i ilości przyjmowanego pożywienia, a także od czynników zewnętrznych.
Bądź aktywny. Trzymaj formę!
9 - Bądź aktywny. Trzymaj formę!
Każdy rodzaj aktywności sprawi, że Twoja forma będzie powoli rosła. Z dnia na dzień zobaczysz, że życie jest coraz mniej męczące. Nawet po kilku godzinach z matematyką, zostanie Ci jeszcze wystarczająco dużo energii na spotkanie ze znajomymi!
Ruszaj się!
Codziennie!
Bycie aktywnym fizycznie nie oznacza od razu wyczynowego uprawiania sportu. Aktywnością jest każda forma ruchu. Najważniejsze, żeby dążyć do 60 minut ruchu każdego dnia. Mamy dla Ciebie kilka pomysłów, dzięki którym dowiesz się, jak sprytnie, małymi kroczkami opanować ten temat.
SPRAWDŻ
CZY ŻYJESZ
ZDROWO
Etykieta źródłem informacji.
Wszystkie opakowane produkty spożywcze dostępne w sprzedaży muszą być oznakowane.
Etykiety produktów to źródło informacji, które pozwala konsumentom dokonać świadomych wyborów produktów.
Jak nie marnować żywności,
czyli o przechowywaniu produktów w domu
Każdemu czasem zdarza się wyrzucać zepsutą żywność i są różne tego powody. Umiejętne gospodarowanie oraz właściwa organizacja stanowią podstawę niemarnowania żywności. Właściwie postępuj z jedzeniem, stosując kilka prostych zasad.
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij