Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych na rzecz tłuszczów roślinnych (w umiarkowanych ilościach)
Każdy organizm potrzebuje określonej ilości tłuszczów. Stanowią one ważny składnik żywności niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka.

 

Tłuszcze dostarczają i uczestniczą w przyswajaniu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E i K), stanowią materiał budulcowy błon komórkowych, a także biorą udział w wielu przemianach biochemicznych.

Niestety, tłuszcze są również najbardziej kalorycznym paliwem dla naszego organizmu. Mają dwa razy więcej kalorii niż węglowodany czy białka. Dlatego spożycie tłuszczów nie powinno przekraczać 30% dziennego zapotrzebowania na kalorie. Kobiety zjadające 2000 kalorii dziennie mogą spożywać do 70 g tłuszczu, a mężczyźni – do 80 g. Taka porcja odtłuszczowej energii całkowicie wystarczy.

Ważny jest również rodzaj spożywanych tłuszczów. Dlatego jedz mniej tłuszczów pochodzenia zwierzęcego zawierające niezdrowe kwasy tłuszczowe nasycone (smalec, tłuste mięsa). Dziennie spożywaj nie więcej niż 20 g tłuszczów o dużej zawartości kwasów tłuszczowych nasyconych. W miarę możliwości zastępuj je tłuszczami roślinnymi, które dostarczają niezbędnych do prawidłowego wzrostu i rozwoju nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Nienasycone kwasy tłuszczowe powinny stanowić przynajmniej 2/3 wszystkich spożywanych kwasów tłuszczowych zawartych w tłuszczach.

Pamiętaj!

Spożywanie nadmiaru tłuszczów i jednoczesny brak ruchu, to pierwszy krok do nadwagi! Dlatego zwracaj uwagę na to, co i w jakiej ilości jesz i oczywiście bądź aktywny. Sprawdzaj również informacje o zawartości tłuszczów w produkcie zamieszczone na opakowaniu.

Pamiętaj również o tłuszczach zawartych w domowych potrawach.

Podziel się swoją wiedzą z rodzicami, może razem coś zmienicie w swoim codziennym jadłospisie tak, aby był dobrze zbilansowany.

Organizatorzy programu

Fundacja
Żywność, Aktywność
Fizyczna i Zdrowie

Współorganizatorzy

Konsorcjum
Teraz Polska
Trzyma Formę!

Partnerzy programu

Patroni honorowi

Patroni programu

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij